Grupa docelowa:
- właściciele firm
- managerowie
- osoby odpowiedzialne za zarządzanie zespołem ludzkim oraz ich bezpośredni przełożeni
- specjaliści biorący udział w kierowaniu i zarządzaniu
- osoby zainteresowane zdobyciem umiejętności w zakresie kierowania zespołem pracowników
Cel szkolenia:
- Wzrost kompetencji menedżerskich w zakresie motywowania pracowników.
- Nabycie przez każdego z Uczestników umiejętności doboru stylu kierowania do zespołu.
- Zwiększenie wiedzy Uczestników z zakresu skutecznego kierowania zespołem.
- Cechy dobrego menedżera, jako skuteczne narzędzie w kierowaniu Firmą.
- Efektywna komunikacji w zespole.
- Nabycie umiejętności budowania efektywnych relacji przełożony-podwładny.
- Zdobycie umiejętności menedżerskich z zakresu budowania zespołu umiejącego razem realizować wyznaczone przez organizację cele.
Metodologia:
Szkolenie prowadzone jest metodą warsztatową opartą na aktywizacji uczestników szkolenia poprzez pracę w małych grupach, dyskusje na forum grupy oraz ćwiczenia, studia przypadków, pracę indywidualną, prezentacją multimedialną. Przedmiotem zajęć są naturalne trudności uwzględniające specyfikę danej branży oraz potrzeby i możliwości osób biorących udział w warsztatach. Uczestnicy uczą się poprzez doświadczenie ćwiczą różne sytuacje, mają możliwość konsultacji indywidualnych.
Program szkolenia:
1. Wprowadzenie do warsztatów szkoleniowych.
- Omówienie głównych elementów warsztatów.
- Autoprezentacja uczestników - wymiana doświadczeń w zakresie zarządzania.
2. Ja - jako menedżer - odkrycie własnego potencjału.
- Podstawowe funkcje menedżera/lidera.
- Style kierowania w aspekcie zarządzania zespołem.
- Autorytet lidera, czyli połączenie kompetencji, wiedzy, doświadczenia i osobowości.
- Przegląd kompetencji skutecznego menedżera.
- Efektywne zarządzanie czasem.
3. Główne funkcje menedżerskie.
- Przekazywanie informacji.
- Wyznaczanie celów.
- Motywowanie.
- Rozwój i ocena pracowników.
4. Błędne zachowania menedżerskie.
5. Budowanie wiarygodności lidera.
- Rola zaufania w procesie zarządzania.
- Jak i czym budować zaufanie?
- Rola menedżera w budowaniu zaufania.
6. Wizerunek menedżera w oparciu o osobowość i profil organizacji.
- Kreowanie indywidualnego wizerunku menedżera względem:
- Klientów
- Misji organizacji
- Zwierzchników
- Współpracowników
7. Skuteczna komunikacja w procesie kierowania.
- Komunikacja narzędziem pracy menedżera.
- Funkcje komunikacji w procesie kierowania.
- Metody prezentacji własnych rozwiązań.
- Podstawy skutecznego przekazu.
- Asertywność jako ważna cecha skutecznego menedżera.
- Konstruktywna krytyka i ocena.
- Konieczność zwolnienia członka zespołu.
8. Planowanie i wyznaczanie celów.
- Proces planowania celów i określanie priorytetów.
- Monitorowanie realizacji celów podejście sytuacyjne.
9. Tworzenie sprawnego, dynamicznego zespołu.
- Schemat realizacji skutecznego, dynamicznego zespołu.
- Umiejętne określenie misji, celów, wartości i reguł panujących w zespole pod kątem realizacji celów organizacji.
- Odpowiedni dobór członków zespołu pod kątem postawy, kompetencji oraz umiejętności interakcji międzyludzkiej.
- Metody poprawiania efektywności istniejącego zespołu..
10. Zarządzanie sytuacyjne w praktyce menedżerskiej.
- Specyfika działania menedżera w czterech stylach zarządzania.
- Cykl komunikacji z pracownikiem dopasowanie stylu do etapu rozwoju pracownika.
- Planowanie, zlecanie, delegowanie.
- Monitorowanie w drodze do osiągnięcia rezultatu.
- Ocena i informacja zwrotna.
11. Skuteczne delegowanie zadań główne zasady.
- Przygotowanie do delegowania zadań.
- Wyznaczenie obszaru zdań do delegowania nasze cele i priorytety.
- Ocena kompetencji pracownika przed delegowaniem zadania.
- Klasyfikacja pracowników: podwładny o wysokiej świadomości i odpowiedzialności, pracownik o niskiej świadomości własnej wartości.
12.Sztuka motywowania pracownika.
- Wybrane koncepcje motywowania pracowników i ich przełożenie na funkcjonowanie organizacji.
- Rozpoznawanie indywidualnych wzorców komunikowania się menedżerów i ich konsekwencji dla procesów motywowania pracowników.
- Bycie rozpoznanym, zauważonym jako podstawowa potrzeba człowieka.
- Jak motywować czego potrzebują ludzie, by efektywnie pracować?
- Wzorzec tworzenia systemu motywacyjnego dla pracowników.
13. Sztuka rozwiązywania konfliktów w organizacji.
- Określanie podłoża konfliktu.
- Komunikacja w konflikcie.
- Koszty ponoszone przez organizacje z powodu konfliktów.
- Strategie radzenia sobie z konfliktem.
14. Podsumowanie szkolenia.